Must do: Rinjani trekking

Mount Rinjani, de 2e hoogste berg van Indonesië. We hebben een twee daagse trekking gemaakt op weg naar de top met Central Rinjani Trekking. Helaas is het oorspronkelijke pad naar de top van de Rinjani in 2018 weggevaagd door de aardbeving. Maar de immens grote kraterrand bestaat uit verschillende toppen. Dus wij beklommen de top van de Kondo, die ligt naast de Rinjani en was wel begaanbaar.

Dag 1 op de Rinjani

De eerste dag begon onze Rinjani Trekking om 9 uur ‘s ochtends aan de voet van de vulkaan. Met een gids en twee porters gingen we op pad. Eerst tussen de bananenplantages, daarna volgden jungle, regenwoud, bloemen velden en uiteindelijk na 6 uur zwoegen kwamen we aan bij basecamp. Onze slaapplek voor die avond. Super mooi plekje boven het wolkendek. Hier konden we nog even relaxen in het zonnetje terwijl onze tenten werden opgezet. Na een heerlijke Nasi Goreng gemaakt door onze gids en de porters hebben we genoten van de zonsondergang en zijn toen maar snel in ons tentje gekropen.

De weg naar de top van de Kondo

Na een ijskoude nacht op een matje zo dun als een pannenkoek werden we om 04:00 gewekt. We vervolgden onze weg naar de top. Wat een helse, maar prachtige tocht. We moesten nog twee andere bergtoppen over voordat we uiteindelijk bij de top zouden belanden. Het was zwaar, koud en donker maar na twee uur klimmen kwam eindelijk het einde in zicht. Net voor zonsopgang stonden we op de top. Er stond een harde ijskoude wind, maar we werden wel beloond met een geweldig uitzicht over het kratermeer en de top van de Rinjani. Maar ook heel Lombok, de gili eilanden en Bali waren te zien vanaf de top.

Terug naar beneden

Na de nodige foto’s en filmpjes begon onze weg terug. De eerste stop was onze overnachtingsplek waar een ontbijtje voor ons klaar stond. Vervolgens zijn we helemaal naar beneden gelopen, in totaal 4,5 uur afdalen. Als je denkt dat alleen berg op zwaar is dan heb je het mis.. Aan de afdaling leek geen einde te komen. Onze vermoeide benen zorgden dan ook voor de nodige glijpartijtjes en verstuikte enkels. Uiteindelijk kwamen we helemaal gesloopt aan bij de auto. Opgelucht, maar met een voldaan gevoel sloten we deze tocht af. We zijn er wel achter gekomen hoe belangrijk goede kleding is tijdens zo’n tocht. Gelukkig droegen wij verschillende lagen van merino wol, goede sokken en wind en waterdichte jassen.

Doe meer reisinspiratie op via onze website. Lees reisblogs of bekijk onze spectaculaire dronebeelden. Alle blogs zijn geschreven vanuit eigen reiservaring en alle beelden zijn door ons zelf gemaakt.

Ook geïntereseerd in handgemaakte sieraden uit India? Diede startte tijdens onze wereldreis haar eigen sieradenlijn Behind The Moon. Stuk voor stuk handgemaakte oorbellenkettingen & ringen, met liefde en zorg uit Jaipur. Op een eerlijke manier, voor een eerlijke prijs.

Social Globe © Copyright 2023. All rights reserved.