Must do: Nomad America – Jimny 4×4

Eindelijk was het zover. Op 1 februari hebben we de nieuwe Jimny 4×4 met daktent gehaald bij Nomad America om 9 dagen te gaan kamperen in Costa Rica! Na de uitleg over de auto en het plannen van de route gingen we op pad. In samenwerking met Nomad America hebben we het onderstaande drone filmpje gemaakt! Check het snel!!

Laguna de Arenal

Na iets meer dan twee uurtjes rijden kwamen aan bij onze eerste slaapplek, Laguna de Arenal. Een groot meer met uitzicht op de Arenal vulkaan. We kwamen een prachtig plekje tegen bij het meer met een soort strandje en uitzicht op de iconische vulkaan. Gelijk lekker wildkamperen dus. Het was een beetje bewolkt en het begon een klein beetje te regenen. Maar we konden prima zitten onder ons luifeltje.

We hebben spaghetti gekookt en een biertje gedronken. Nog een tijdje van het uitzicht genoten en toen werden we vergezeld met allemaal vuurvliegjes om ons heen. ’s Ochtends werden we gewekt door brulapen en vele tropische vogels.

Monteverde

De volgende dag zijn we naar Monteverde gereden, om een hike te maken door het nevelwoud. De weg er naar toe was geweldig, met de 4×4 door een aantal riviertjes gecrosst. De hele route was onverhard, dus het was wel twee uur lang hobbelen en bobbelen in de Jimny. Maar echt door een prachtig bergachtig landschap gereden. Eenmaal aangekomen in Monteverde hebben we een hike van 3 uur gemaakt door het woud. Mooie wandeling gemaakt en onderweg neusbeertjes, brulapen en een quetzal gespot.

Na de hike zijn we naar onze slaapplek gereden. We sliepen op het terrein van ‘Restaurante Camping Turin’, op een open plek om een bergje naast een rivier. Top plek met mooi uitzicht. We waren hier de enige. Hebben lekker gekookt en ’s avonds genoten van een schitterende sterrenhemel. ’s Ochtends toen we bij de tent zaten te ontbijten, kwamen er zomaar een aantal toekans voorbij vliegen!

Playa Mina

Na Monteverde zijn we doorgereden naar het schiereiland Nicoya Peninsula aan de Pacifische kust. Het is echt een totaal ander gebied dan de rest van Costa Rica. De wegen zijn mega slecht en op sommige plekken kun je alleen komen met een 4×4. We hebben eerst bij een strandje geluncht en zijn aan het einde van de middag doorgereden naar Playa Mina.

Hier vonden we een prachtig plekje op het strand tussen de bomen in de schaduw. Toen het donker werd was er helemaal niemand meer te bekennen en hadden we het hele strand voor ons alleen. ’s Avonds zaten we heerlijk met een biertje te genieten van de sterrenhemel toen er plotseling iets over Diede’s voet kroop. Tot onze grote verbazing was het een baby schildpadje! En het was er niet één, maar tientallen baby schildpadjes kropen onder onze stoelen langs op weg naar zee. Wat mega bijzonder!! En alsof we nog niet genoeg dieren hadden gezien kwam er ’s middags ook nog eens een walvis voorbij zwemmen toen we op het strand zaten. Het is hier één grote dierentuin, zo gaaf.

Playa San Juanillo & Playa Camaronal

We vervolgen onze weg via de kust naar beneden langs verschillende strandjes. Bij Playa San Juanillo vonden we wederom een prachtig plekje tussen de bomen. Met uitzicht op een mooie zonsondergang. ’s Ochtends wederom gewekt door aapjes die in de boom boven ons aan het ritselen waren. De volgende dag nog meer strandjes bezocht en bij Playa Carrillo pannenkoeken gebakken op het strand tussen de palmbomen. Wat genieten was dat.

’s Avonds in de buurt van Playa Camaronal een plek gezocht op te slapen. We kwamen terecht bij Carao Project waar we op het terrein konden slapen. We konden hier gebruik maken van het zwembad en de douche. Heerlijk om weer even wat faciliteiten te hebben na 5 dagen ‘douchen’ in zee.

Playa Coyote

Weer helemaal opgefrist zijn we nog verder gereden naar het zuiden, naar Playa Coyote. Onderweg nog een echte steenoven pizza gegeten bij een Italiaans mannetje in zijn coole boomhut. Heel leuk was dat! Op Playa Coyote vonden we een heel mooi plekje tussen twee palmbomen aan zee. Gelezen, gechilld, langs het strand gewandeld en gekookt. We werden vergezeld door een eekhoorntje dat elke keer in de palmboom klom.

Bowie’s Point

De volgende dag zijn we tussen de meloenen plantages doorgereden naar Playa Hermosa. We hebben het schiereiland verlaten en zijn via het vaste land langs de Pacifische kust naar beneden gereden. Onderweg nog wat krokodillen gespot. We reden over een brug die de crocodile bridge werd genoemd. Dit was dus wel een kijkje waard over de rand in het water. En ja hoor, daar zaten ze. Mega grote krokodillen, een handjevol bij elkaar. Het kan allemaal hier in Costa Rica. ´ s Avonds bij Bowie’s point geslapen, in de tuin aan het strand. Hier werden we vergezeld door papegaaien!

Uvita

We zijn verder gereden richting Uvita. Onderweg bij Playa Matapalo gezwommen, gewandeld en een eitje gebakken op het strand. Na de middag verder gereden naar alweer onze laatste slaapplek met de Jimny, Playa Uvita. Hier genoten van onze laatste avond. Een wandeling gemaakt door de jungle en over het strand en genoten van een mooie zonsondergang.

De volgende dag hebben we de Jimny helaas weer moeten inleveren. Wat was dit een geweldige ervaring!! Zeker weten één van de hoogtepunten van onze reis. Het was één groot avontuur, enorm veel dieren gezien en onvergetelijk mooie slaapplekjes op het strand. Bedankt Nomad America & de Jimny voor deze mega gave ervaring.

Nomad America
Social Globe © Copyright 2023. All rights reserved.