Must do: Overnachten op de Acatenango vulkaan

Wauw, dit is nu al één van de hoogtepunten van onze reis! We hebben de twee-daagse hike gedaan op de Acatenango vulkaan. Om 11 uur beginnen we vol goede moed met een groep van ongeveer 20 man + 3 gidsen aan de tocht. Het eerste uur ging gelijk steil omhoog, dat was zwaar. Vooral omdat je ook nog 4 liter water en wat kleding mee moest slepen. Daarna ging het zo’n 3 uur lang nog best wel steil verder. Na een aantal pauzes en een heerlijke lunch op de vulkaan kwamen we dan na 4,5 uur eindelijk aan op Basecamp.

Acatenango Vulkaan

Onze slaapplek voor de avond op 3700 meter hoogte. De gidsen maakten hier avondeten voor ons klaar terwijl wij aan het genieten waren van een geweldig mooie zonsondergang en de spuwende vulkaan Fuego. Heel bijzonder om te zien, de vulkaan Fuego is in juni nog uitgebarsten en op dit moment spuwt hij om het kwartier een beetje lava uit. Toen het nog licht was hoorde je elke keer een harde knal gevolgd door een dikke rook pluim en ’s avonds zag je een ware vuurwerk show met rondvliegend lava.

Na een koude, regenachtige nacht vol onweer werden we om 4:00 uur gewekt om het laatste stukje naar de top te lopen. We moesten ongeveer een uurtje lopen op pikzwart lava zand met een uitbarstende vulkaan op de achtergrond, toen we dan eindelijk aankwamen bij de top. En wauw wat hadden we hier een mooi uitzicht voor de zonsopgang. Omringd door verschillende vulkanen kwam langzaam de zon op, prachtige kleuren!

Vervolgens zijn we teruggelopen naar Basecamp waar de gidsen al een havermout ontbijtje voor ons klaar hadden staan. Nadat we onze spullen hadden verzameld zijn we in zo’n 2,5 uur helemaal naar beneden gelopen. We zijn nu nog aan het nagenieten van dit avontuur! Bekijk de dronebeelden van onze tocht hierboven die we in samenwerking met het Tropicana hostel hebben gemaakt.

Social Globe © Copyright 2023. All rights reserved.